sobota, 20 sierpnia 2016

LBA - #10 - #16

Hejka kochani :)
Decyzję o dodaniu tego posta podjęłam bardzo spontanicznie. Popatrzyłam na długą listę nominacji i stwierdziłam, że koniec z ciągłymi zaległościami. Post ten będzie więc niezwykły i sporo się z niego o mnie dowiecie (tak myślę :D). Dlaczego? Bo prezentuję przed Wami odpowiedzi na aż siedemdziesiąt jeden pytań! Niektóre pochodzą nawet z zeszłych wakacji... ale mniejsza z tym. 


Nominacja do Liebster Award jest otrzymywana od innego blogera w ramach uznania za "dobrze wykonana robotę". Po przyjęciu LBA należy odpowiedzieć na 11 pytań otrzymanych od osoby, która Cię nominowała. Następnie Ty nominujesz 11 osób (informujesz ich o tym) oraz zadajesz im 11 pytań. Nie wolno nominować bloga, który Cię nominował. Obowiązkiem jest też wklejenie znaku LBA do wpisu.
 

Zapraszam do rozwinięcia!

Pytania od Ani z bloga Książkowe Podróże.

1. Ulubiona książka z dzieciństwa, do której często wracałaś?
Cóż, w dzieciństwie niewiele czytałam, więc chyba nie mam do czego wracać :D

2. Skąd wzięło się Twoje zamiłowanie do czytanie książek?
Już wiele razy odpowiadałam na podobne pytania. W skrócie: przeczytałam całą serię „Zmierzch” i nagle zaczęłam czytać coraz więcej. 

3. Najgłupsza książka jaką przeczytałaś?
Było takich dwie czy trzy, ale przez wzgląd i szacunek do autorów, raczej tytułów nie wymienię.  

4. Znajdujesz rękopis swojej ukochanej książki w oryginalnym języku, którego nie znasz. Co robisz?
Prawdopodobnie zatrzymałabym go, oprawiła i zawiesiła na ścianie lub postawiła w podświetlanej gablotce na środku pokoju.

5. Idealne zajęcie na wakacje to...?
Czytanie i oglądanie seriali. 

6. Odwieczny dylemat, czyli: morze czy góry?
Ani to, ani to. Naprawdę! Chociaż z dwojga złego wolałabym już góry. 

7. Jeżeli tajemniczy człowiek podający się za wędrowca z magicznymi zdolnościami, zaproponowałby Tobie możliwość spotkania jakiegoś bohatera książkowego, to kto by to był?
Harry Potter lub cała obsada Harry'ego Pottera, jeśli byłaby taka możliwość.

8. Czekasz na jakieś premiery książkowe tego roku?
Szczerze powiedziawszy – nie. Nie czekam na premiery i ten wielki szał związany z nimi. Nie chcę czytać książek "na świeżo" i zaraz potem zdawać z nich opinii, bo moja recenzja wmieszałaby się w setkę innych. A co to za różnica czy przeczytam ją teraz, czy za trzy miesiące? Wolę poczekać i sprawdzić czy inwestowanie pieniędzy ma jakikolwiek sens. 

9. Zdarzyło się Tobie czytać coś tak nudnego, że pierwotny "relaks" skończył się drzemką?
Oczywiście, choćby "Pana Tadeusza", kiedy po kilku stronach usnęłam. 

10. Podaj ciekawy cytat z ostatnio czytanej przez Ciebie książki.
"Kiedy chłopcy tacy jak my przychodzą do parku i mówią, że chcą zagrać w baseball, tamci mówią – pewno, a za którą bazę chcecie robić, za drugą czy za trzecią" 
- Stephen King, "To"

11. Bohater, któremu współczułaś, tego w jakiej sytuacji się znajdował to...?
Nieraz współczułam Percy'emu Jacksonowi albo postaciom z książki Stephena Kinga "To". 


Pytania od Zuzi z bloga Zatracona w słowach.

1. Wolisz polskich, czy zagranicznych autorów? 
Znacznie więcej książek czytam od autorów zagranicznych, ale nie znaczy to, że polskich nie lubię. Po prostu sięgam po ich dzieła rzadziej.

2. Czy zdarzyło Ci się kupić książkę ze względu na okładkę? Jaka to była książka?
Za dużo by wymieniać! Sądzę, że połowa moich książkowych zbiorów to właśnie powieści zakupione ze względu na cudowną okładkę.

3. Wolisz chodzić do kina, czy oglądać film na komputerze?
Czasami wybieram się na film do kina, ale wolę chyba oglądać je w domowym zaciszu.

4. Jaki gatunek książek cenisz najbardziej?
Wszystkie cenię tak samo, niezależnie czy czytam książki z danego gatunku czy nie. Bo nie ma gatunków gorszych i lepszych. 

5. Bez czego nie wyobrażasz sobie życia? 
Pewnie się nie zdziwicie, gdy odpowiem, że bez czytania. Ale przecież książki to nie wszystko. Nie wyobrażam sobie życia bez marzeń, które nigdy mnie nie opuszczą.

6. Jaki jest Twój ulubiony duet literacki?
Spróbowałam sobie przypomnieć wszystkie przeczytane przeze mnie książki i doszłam do wniosku, że jedynym duetem, który znam, są autorzy "Endgame. Wezwanie". Nie mogę o nich powiedzieć, że są ulubionym, bo nie mam porównania. Trzeba coś z tym zrobić.

7. Gdybyś miał/a trzy życzenia, jak byś je wykorzystał/a?
Należę do grona tych osób, które, zdmuchując świeczki na torcie, zawsze siedzą cicho, a w myślach wypisują listę pragnień. Dlatego też moje życzenia pozostaną zachowane od wystawienia ich przed publikę. 

8. Tegoroczna premiera, której nie możesz się doczekać?
Już odpowiadałam na podobne pytanie.

9. Wolisz trylogię w jednym tomie, czy każdą część osobno? 
Jeśli chodzi o wygodę i komfort czytania - każdą część osobno, ale oprawę graficzną, zajmowanie miejsca i cenę - trylogię w jednym tomie.

10. Wolisz książki papierowe, ebooki, czy audiobooki? 
Zdecydowanie książki papierowe, ale przekonuję się do ebooków. Za to audiobooków nie znoszę.

11. Bohater, z którym się identyfikujesz? 
Katy z "Obsydianu", bo obydwie kochamy książki, recenzujemy je, jesteśmy raczej rozgarnięte (trochę się zmieniłam i dużo zrozumiałam w ciągu ostatnich dwóch miesięcy), jesteśmy dla osób obcych raczej niewyróżniającymi się z tłumu postaciami, z pozoru nudne, ciche i nieśmiałe, ale po lepszym zapoznaniu się naprawdę gadatliwe i zwariowane.


Pytania od Sandry (przy okazji, świetne imię!) z bloga Bohater fikcyjny.

1. Gdybyś mógł/mogła spędzić jeden dzień z jakimś pisarzem lub pisarką, kto by to był i dlaczego?
Jeszcze parę miesięcy temu powiedziałabym, że z Cassandrą Clare za absolutnie zabawnych i ciekawych bohaterów, kilka dni temu rzekłabym, że z J.K. Rowling za stworzenie tak niesamowitej opowieści, która wciąga już od pierwszych stron. Dzisiaj natomiast oznajmiam Wam, że ze Stephenem Kingiem. Choć autora za dobrze nie znam, przeczytałam zaledwie dwie jego książki, zaczęłam dostrzegać, że powoli zakochuję się w jego iście fenomenalnym piórze i niekonwencjonalnych historiach z dreszczykiem.

2. Możesz jeden raz użyć wehikułu czasu. Do jakiego roku/wieku się przenosisz i do jakiego państwa?
Przeniosłabym się do średniowiecznej Anglii, może Szkocji. Fajnie byłoby poobserwować trochę czasy rycerzy i królów.

3. Jakie jest miejsce, które chciałbyś/chciałabyś koniecznie zobaczyć?
Generalnie, marzy mi się odwiedzenie wszystkich kontynentów, bo z odwiedzeniem wszystkich państw świata miałabym niemały problem.

4. Ulubiona bajka z dzieciństwa?
Kubuś Puchatek i Scooby Doo.

5. Wolisz kupować czy wypożyczać książki?
Wolę książki kupować, ale muszę się wpierw upewnić czy wydawanie pieniążków ma sens :)

6. Jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość za 10 lat?
Kubek z ciepłą kawą w ręce, milutki kocyk na nogach, laptop na kolanach, otwarty word i Podziękowania na końcu mojej kolejnej książki.

7. Najdziwniejsza książka, jaką czytałeś/aś?
"Carrie" Stephena Kinga. Ale dziwność tej książki sprawiała jednocześnie, że lektura ta wyjątkowo przykuwała uwagę i intrygowała.

8. Gdybyś był/a superbohaterem/superbohaterką, jaką miałbyś/miałabyś supermoc?
Zamieniania ludzi niszczących książki w wycieraczki do butów! Tak na jeden dzień, żeby oduczyli się swoich nikczemnych nawyków.

9. Ulubione zwierzę? Dlaczego właśnie to?
Koty <3 I tutaj żadne słowa nie wystarczą.

10. Co byś zrobił/a, gdybyś wiedział/a, że został Ci tydzień życia?
Podejmowałabym najbardziej spontaniczne decyzje, korzystając z ostatnich podrygów życia, spełniając marzenia - te małe i większe. 

11. Ile książek liczy Twoja biblioteczka?
Aż policzyłam :D Z dniem 18.08.2016 są to 134 książki. 


Pytania od Natalii z bloga Książka Uskrzydla

1. Czy myślałaś/myślałeś kiedyś o wydaniu/napisaniu książki? O czym by była?
Pewnie, że myślałam! Nadal myślę, piszę, pracuje i kiedyś się to urzeczywistni.

2. Youtube - "Wybrane dla Ciebie", co tam masz? (skrin? :D)
Aż się boje sprawdzać :D Uznajmy, że same książkowe rzeczy :P

3. Na punkcie jakiej piosenki masz ostatnio obsesję?
Na Unsteady w wykonaniu X Ambassadors, How You Remind Me Nickelbacka i na punkcie 7 years Lukasa Grahama.

4. Jakim jednym słowem mógłbyś/mogłabyś się opisać? 
Zaczytana.

5. Masz przed sobą kopertę ze swoją datą śmierci. Otwierasz?
Na początku bym jej nie otworzyła, ale jestem zbyt ciekawska, by tego nie zrobić. Otwieram, sprawdzam, palę ją i żyję dalej, tylko lepiej.

6. Dowiedziałeś/dowiedziałaś się ostatnio czegoś ciekawego?
 Liczy się fakt, iż mój kot lubi sernik, o czym przekonałam się jakieś trzy dni temu?

7. Masz ulubiony smak czekolady? Jaki? 
Właściwie zjem każdą, jaką mi podrzucicie, byleby była dobra. Bezgranicznie kocham za to Studentską o smaku gruszki, polecam!

8. Gdybyś mógł/mogła być istotą nadnaturalną, to jaką?
Chciałabym być zombie, bo w sumie czemu nie :D

9. Co sądzisz o tatuażach? Chciałbyś/chciałabyś sobie kiedyś zrobić, czy uważasz to za głupotę? 
Oczywiście, że chciałabym i mieć będę. Nie uważam, że są one głupotą, ale tatuując sobie coś, trzeba postąpić rozważnie, a nie lecieć np. po dużą małpkę na środku czoła.

10. Czy jest książka, której czytanie przyprawia Cię o dreszcze, pozytywne lub nie? Jeśli tak, to jaka?
Jest zbyt dużo takich książek, by je tu wszystkie wymieniać.

11. 5 rzeczy, które wywołały u ciebie w ostatnim czasie uśmiech?
Moja siostra, kot, pewna scena w książce, paczka z nowym zamówieniem w arosie, rozmowa z przyjaciółmi.


Pytania od Cynthii Ann z bloga Dolina Książek.
 
1. W jakiej książkowej krainie chciałbyś/chciałabyś zamieszkać?
Na pewno w Hogwarcie, Idrisie, Panem i Sajonie. 

2. Z którym autorem lub autorką chciałbyś spędzić cały dzień i co byście wtedy robili?
Ze Stephenem Kingiem, odnosząc się do wcześniejszego pytania. Co byśmy robili? Wypili herbatkę i przedyskutowali tajniki tak fantastycznego pióra autora.

3. Wolisz czytać blogi czy oglądać vlogi na booktubie?
Robię i to, i to, chociaż częściej czytam recenzje i posty okołoksiążkowe niż oglądam vlogi na booktubie.

4. Jakie blogi chętnie odwiedzasz i dlaczego?
Ja odwiedzam bardzo dużo blogów, oczywiście samych o tematyce książkowej i recenzyjnej. Dlaczego? Ponieważ to właśnie mnie interesuje.

5. Co motywuje Cię do dalszego prowadzenia bloga?
Moi czytelnicy, książki, wszystko właściwie.

6. Czy wyobrażasz sobie nie czytać przez przynajmniej miesiąc?
Nie jest to jakieś trudne do wyobrażenia, czasami każdy z nas ma jakieś postoje w czytaniu. 

7. Jeżeli książka Ci się nie podoba, to czytasz ją do końca czy odkładasz?
Czytam do końca. Wolę ją zmęczyć niż nie dobrnąć do ostatniej strony.

8. Co myślisz na temat tego, że kupowanie książek to strata pieniędzy?
Uważam, że trochę w tym racji jest, ale tylko i wyłącznie dlatego, że ceny książek to blisko trzydzieści złotych za sztukę. Miesięcznie każdy książkoholik kupi sobie np. pięć powieści - 150 złotych? Nie wszystkich stać na tak drogą pasję. Ale lepsze wydawanie pieniędzy na książki niż na papierosy czy alkohol.

9. Jak zareagowałbyś/zareagowałabyś, gdyby kolega przyniósł Ci Twoją książkę w złym stanie, chociaż kiedy ją pożyczałeś była nowa?
Oj zdenerwowałabym się, naprawdę. Ale ja nie pożyczam książek, taka cwana jestem :D

10. Które książki wpłynęły na Twoje życie w dużym stopniu?

11. Czy w Twojej rodzinie ktoś jeszcze czyta oprócz Ciebie?
W tych najbliższych kręgach czytelnikiem jest moja siostra, wcześniej był to również dziadek, ale ze względu na problemy ze wzrokiem zrezygnował ze swojego niegdyś ulubionego zajęcia.


Pytania od Moniki z bloga Papierowa Wyobraźnia.

1. Jakie dwie różne książki połączył/a byś w jedną powieść? Dlaczego?
Z chęcią połączyłabym ze sobą "Czas Żniw" i "Igrzyska Śmierci", bo ta mieszanka mogłaby być naprawdę ciekawa.

2. NASA wybrało Cię do tajnego programu kosmicznego nowo odkrytej planety. Możesz zabrać ze sobą notes, długopis i tylko jedną książkę. Jaką? Czy pokusisz się o napisanie kontynuacji, a może napiszesz coś swojego?
Wybrałabym pewnie "Harry'ego Pottera" :P A napisałabym coś swojego. Mam tylko nadzieję, że te kartki w notesie się nie skończą, a tusz w długopisie nigdy nie wyczerpie.

3. Wygrywasz równy milion. Podatek od wygranej będzie Ci darowany, ale pod warunkiem, że nie kupisz ani jednej książki. Co robisz z tą kwotą?
Nigdy w życiu nie zgodziłabym się na taki układ. Płacę podatek i jadę po książki :D

4. Zgubiłeś/aś się w lesie w obcym kraju. Jakie magiczne stworzenie napotykasz i jak przebiega spotkanie?
Jak przeczytałam to pytanie, przypomniała mi się pewna anegdotka z mojego cudownego życia. Bo już raz się w lesie prawie zgubiłam, a właściwie zgubili mnie rodzice. "Idziemy w górę?" zapytałam. "Tak, tak" odpowiedzieli. I co zrobili rodzice? Poszli w dół. A ja zostałam na chwilę sama i nie wiedząc co zrobić, przypomniałam sobie, że trzeba się trzymać blisko drzewa. Życzę powodzenia ludziom, którzy odgadną iloraz mojej inteligencji.
Myślę, że napotkałabym różowo niebieską pandę, o pastelowym odcieniu futra, która strzelałaby z oczu laserami. Trafiałyby mnie one raz po raz, aż do momentu, w którym z ciała 164 centymetrowej osoby zostałaby garstka popiołu.

5. Dostałeś/aś w prezencie pierścień, który na zawsze (bez możliwości powrotu) może przenieść Cię do Twojej ulubionej, książkowej krainy. Co robisz? 
Chybabym żałowała, gdybym nie skorzystała z okazji, ale z drugiej strony, po kilku dniach znudziłoby mi się życie w nowej krainie i lamentowałabym, prosząc Boga o cud i szczęśliwy powrót do domu.

6. Twój ulubiony autor proponuje Ci napisanie wspólnej książki. Kim jest ten autor i o czym byście napisali powieść?
J.K. Rowling! I piszemy "Harry'ego Pottera" part 2.

7. Masz do wyboru: zmarznąć z książką w dłoniach, lub ogrzać się ja spalając. Jaką podejmujesz decyzję?
Spaliłabym książkę, a potem zakupiła nowiutki egzemplarz :D

8. Najdziwniejsze miejsce, w którym czytałeś/aś książkę to...?
Liczy się wanna lub basen?

9. Jak zaczęła się Twoja miłość do książek?
Proszę, nie zadawajcie mi już takich pytań, mam dość. Przeczytałam "Zmierzch" i już poszło z górki.

10. Co było dla Ciebie najtrudniejsze w prowadzeniu bloga?
Myślę, że przez pierwsze pół roku odnalezienie swojego rytmu i systematyczności. Kiedyś pisałam recenzje dłuuuugo po przeczytaniu książki, w byle jakiej kolejności. Teraz, max dwa dni po lekturze mam już gotową recenzję, dzięki czemu jestem w miarę na bieżąco.

11. Które z tych pytań jest najmniej ciekawe?
Wszystkie są super, bo mogłam wykazać się kreatywnością :D Ale nie spodobało mi się to o moją miłość do książek, już dużo razy dostałam podobne.


Pytania do Izabeli z bloga Never let me go, prowadzącej również stronę KaktuSowa bloguje.

1. Ile czasu dziennie poświęcasz na czytanie książek?
To zależy od wielu czynników - ilości wolnego czasu, mojego samopoczucia, ochoty i aktualnie czytanej książki. Staram się poświęcać powieściom jak najwięcej czasu, ale prowadząc także bloga z recenzjami, czasami nie wyrabiam.

2. Jakie jest Twoje hobby?
Czytanie i pisanie :)

3. Czy bardzo jesteś przywiązany/a do zwierząt?
Oj bardzo, sama mam w domu cztery koty i jednego psa. Wiem, że nie mogłabym się z nimi rozstać.

4. Jakbyś miała dużą sumę pieniędzy przeznaczoną na jedną podróż, do jakiego miejsca na ziemi byś się wybrała?
Na pewno na któryś z kontynentów, bo jednym z moich marzeń jest odwiedzenie wszystkich.

5. Jaki był Twój ostatni sen?
Ze mną to jest tak, że ja nie pamiętam swoich snów, ale często też nie śni mi się nic.

Dziękuję wszystkim za pytania :) Teraz rzecz najważniejsza - nominacje... których tym razem nie będzie. Może jestem leniwa (tak, jestem), ale obiecuję, że przy kolejnym lba, które już niedługo, nominuję nawet dwa razy tyle osób, co powinnam.

15 komentarzy :

  1. Wooow, ile pytań, ile odpowiedzi! Dzięki za podjęcie się mojego zestawu, świetnie się czytało:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba było w końcu po odpowiadać na zaległe pytania :)

      Usuń
  2. Okładkowi maniacy łączmy się! ;) Ja też często kupuję książki, w których najpierw zaciekawiła mnie okładka. ;) I też wakacje lubię spędzać z książkami i serialami, chociaż przyznam, że przydałoby się też gdzieś wyjechać, ale nie zawsze jest możliwość. ;/
    Pozdrawiam,
    Amanda Says

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie zawsze mam możliwość jakiegoś dłuższego wyjazdu :/ No ale tak w życiu bywa :)

      Usuń
  3. Myślałam, że ja nieco zwlekałam z takim postem, ale u mnie był to kwiecień, a u Ciebie aż rok :D !
    Z chęcią dowiedziałabym się co według Ciebie było najgłupszą książką. Dla mnie to chyba After, w którym brak fabuły, ciekawych bohaterów lub czegokolwiek interesującego.
    Czytanie zawsze jest fajne, ale oglądanie seriali, a właściwie poznawanie nowych to takie typowe wakacyjne zajęcie, przynajmniej u mnie.

    Choć nie jestem kociarą kot jeżdzący sernik wydaje mi się całkiem ciekawy.
    http://wielopasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz najgorszą książką, prawdopodobnie, jest u mnie Pod kloszem oraz Chłopak, który zakradał się do mnie przez okno. Te tytuły mogę zdradzić, bo autorzy są zagraniczni i nie będę miała nieprzyjemności :D

      Usuń
  4. O matko tyle nominacji i tyle pytań! :)
    Ale ciekawie! Też nie znoszę audibooków, kurczę nie umiałabym tak słuchać książki. To niemożliwe! :)
    Ja muszę ją czuć.
    4 koty i pies? Zazdroszczę! :)
    Odkąd nie mam już kota jest mi źle. Ale niestety muszę jeszcze na niego poczekać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie potrafię usiedzieć w miejscu, a słuchając auiobooków, musiałabym robić jedną rzecz. Nie umiem się skupić nad książką, jeśli nie mam tekstu przed oczami.
      No, pięć zwierząt w domu to niezłe wariactwo, ale jest ciekawie. Przykro mi, ale głowa do góry. Jest mnóstwo innych zwierząt, czekających na nowy dom i jakiś pupil się znajdzie :)

      Usuń
  5. Wooow, dużo pytań i dużo odpowiedzi, haha. Nie za bardzo lubię te nominacje, ale ciekawie jest u kogoś poczytać wyrażanie zdania.
    https://want-cant-must.blogspot.com/2016/08/tea-book-tag.html?showComment=1471718350364#c6450425908695379520
    zapraszam do siebie na nowy post, pozdrawiam
    Polecam Goodbook

    OdpowiedzUsuń
  6. Ile pytań i odpowiedzi :D
    Większość moich książek też kupiłam tylko ze względu na okładkę, a audiobooków jakoś nie trawię :/ Muszę książkę czuć w rękach.
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja uwielbiam morze! <3 W górach byłam tak naprawdę tylko raz... i kiedyś jeszcze pojadę, ale wolę morze, zdecydowanie :D Plaża, woda, ten klimat... <3
    Też raczej nie czekam na premiery książkowe ;) Chociaż zdarzają się wyjątki :D
    Gdybym miała wehikuł czasu, to ja bym się przeniosła do wiktoriańskiej Anglii <3 Uwielbiam ten okres w historii ;)
    Ach, wydanie książki... jak ja bym chciała! Bardzo! To jedno z moich największych marzeń <3 Które wiem, że kiedyś się spełni, buuuum. Nie przyjmuję odmowy xD
    Uwielbiam tatuaże! Teraz zbieram kasę na jeden ;) I już nie mogę się doczekać, kiedy go w końcu będę mieć! <3
    Sporo tych pytań :D Ale świetnie sobie poradziłaś! ^_^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobre nastawienie, jeśli chodzi o wydanie książki :D Ja również wiem, że w moim przypadku to marzenie się urzeczywistni :D Trzeba pracować i trochę poczekać.
      Też chcę już tatuaż, ale mój wiek mi nie pozwala, a zgoda rodziców? Muszę przestać śnić xd

      Usuń
  8. Morze czy góry? Chyba wybrałabym to pierwsze. Nie żeby wylegiwać się na piasku, ale uwielbiam czuć piasek pod stopami i spacerować brzegiem morza ;P Ja do ebooków całkowicie się przekonałam. Zresztą nie miałam innego wyjścia, bo nie mam już miejsca na półkach. Natomiast audiobooki to inna bajka - słuchałam tylko jeden i nic nie zapamiętałam ;P
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com \

    OdpowiedzUsuń
  9. Haha też bym spalila a potem kupila nowy :)

    Blog o książkach

    OdpowiedzUsuń
  10. Potężne combo :) Cieszę się, że znalazły się w nim także moje pytania ;)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw ślad swojej obecności :)