poniedziałek, 14 marca 2016

#31: Harry Potter i Komnata Tajemnic

Tytuł: Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Autor: Joanne Kathleen Rowling
Seria: Harry Potter (tom 2) 
Wydawnictwo: Media Rodzina
Data wydania: 15 września 2000
Ilość stron: 368
Kategoria: literatura młodzieżowa, fantasy, 
Ocena: 10/10

Opis: Tym razem Harry będzie musiał się zmierzyć z tajemniczym potworem z komnaty tajemnic na zamku Hogwart. Otworzyć tę komnatę mógł jedynie prawowity dziedzic Slytherina, a wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności podejrzenie pada na Harry`ego. W dodatku jeden z najbliższych przyjaciół bohatera znajduje się w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Z tego tomu dowiecie się, jaka była przeszłość Hagrida, jakie sekrety skrywa rodzina Malfoya i kto naprawdę wypuścił potwora.

Zapraszam do rozwinięcia!

Wyobraźcie sobie, że potraficie władać magią. Chodzicie już drugi rok do elitarnej szkoły czarodziejstwa, w której poznajecie tajniki magii. Ze względu na wydarzenia z przeszłości każdy obdarzony nadnaturalną mocą jest w stanie was rozpoznać. Mimo młodego wieku w swoim życiu przeszliście naprawdę wiele i nic nie wskazuje na to, byście mogli sobie odetchnąć. Chwilowy spokój jest niczym niezmącona cisza przed burzą. Zapowiada coś znacznie gorszego niż ulewny deszcz. Pewien splot wydarzeń w Szkole Magii i Czarodziejstwa sprawia, że wszyscy zaczynają podejrzewać was o coś dużo gorszego niż zwykłe niedozwolone przemierzanie korytarzy nocą. Chcecie oczyścić swoje imię i jednocześnie dowiedzieć się, kto tak naprawdę stoi za wydarzeniami ostatnich miesięcy. Poznajecie wiele sekretów, o których może lepiej byłoby nie słyszeć ze względu na własne bezpieczeństwo...

To nasze wybory ukazują, kim naprawdę jesteśmy,
o wiele bardziej niż nasze zdolności.

Część pierwsza - doskonały debiut młodej pisarki - zaskarbił sobie rzesze fanów niecierpliwie czekających na dalsze przygody młodego chłopca czarodzieja. W ostatnim czasie na moim blogu pojawiła się recenzja pierwszego tomu genialnej serii. Dzisiaj postanowiłam zebrać wszystkie moje odczucia po lekturze części drugiej. I o ile pierwszy tom zwyczajnie mi się podobał, drugi porwał mnie zupełnie!

Harry czeka właśnie na kolejny rok szkolny w Hogwarcie. Nie jest jednak zbyt pozytywnie nastawiony do powrotu do Szkoły Magii i Czarodziejstwa, gdyż nie przychodzą do niego żadne listy obiecane przez przyjaciół. W dodatku wujostwo zamknęło wszystkie jego potrzebne do nauki przedmioty w jego dawnym lokum - komórce pod schodami. Pewnego dnia, ni stąd, ni z owąd w domu, w którym chłopiec mieszka, pojawia się skrzat o imieniu Zgredek, który przestrzega go przed powrotem do Hogwartu, tłumacząc Harry'emu, że grozi mu potworne niebezpieczeństwo. W końcu jednak chłopcu udaje się dostać do szkoły i wraz ze swoimi przyjaciółmi rozpoczyna drugi rok nauki. Po raz kolejny Harry, Ron i Hermiona nie będą mogli odetchnąć, bowiem w szkole zaczyna się seria dziwnych wypadków - niektóre osoby zostają spetryfikowane, a na jednej ze ścian budynku pojawia się napis oznajmiający, że Komnata Tajemnic została otwarta. Przyjaciele na własną ręką próbują rozwiązać zagadkę, zdemaskować potomka legendarnego Saltazara i pokonać potwora. Co się stanie, kiedy Harry znajdzie się w kręgu głównych podejrzanych?

Więc to Zgredek przeszkodził nam wsiąść do pociągu i złamał ci rękę...
- Pokręcił głową. - Wiesz co, Harry? Jeśli on będzie wciąż próbował ratować ci życie,
to cię w końcu załatwi na dobre.

Sam początek nie był już tak nudny jak w "Kamieniu Filozoficznym". Właściwie, od pierwszej strony działo się wiele. Znacznie więcej niż w poprzednim tomie. Poznaliśmy nowe postacie, na przykład skrzata Zgredka, czy "wspaniałego" i sławnego na cały świat profesora Gilderoya Lockharta. Dostaliśmy zaledwie zalążek nowej zagadki, która na całe szczęście, rozwiązywała się stopniowo, ukazując kolejne elementy skomplikowanej układanki. Harry, Ron i Hermiona musieli wykazać się ogromną odwagą, pokorą i umiejętnością logicznego myślenia w tym tomie, bowiem ich przygody stały się znacznie niebezpieczniejsze niż poprzednio. A oprócz tego musieli jeszcze skupić się na nauce przygotować do egzaminów.

"Harry Potter i Komnata Tajemnic" odkryła przed nami kolejne zakątki Szkoły Magii i Czarodziejstwa. Rozwinął się świat przedstawiony i został nam ukazany w trochę innym świetle. Mnie osobiście bardzo spodobały się wszelkiego rodzaju opisy. Stosunkowo często powtarzam, że za nimi nie przepadam, zwłaszcza kiedy są rozwleczone - tak, to prawda, ale w tym tomie, zapewne jak i całej serii, autorka wszystko idealnie wyważyła.

Zauważyłam znaczną poprawę stylu pisarskiego J.K. Rowling. Przede wszystkim pojawiło się sporo naprawdę mądrych dialogów. Każde zdanie zostało napisane w bardziej dojrzały sposób, odniosłam wrażenie, że pojedyncze słowo było zaplanowane już wcześniej, a sama autorka wiedziała, że w tym i w tym momencie ono się znajdzie. Co więcej, wyraźniej poczułam wszystkie emocje targające bohaterami.

 Słyszenie głosów, których nikt inny nie słyszy, nie jest dobrą oznaką,
nawet w świecie czarodziejów.

Bardzo spodobał mi się fakt, że autorka postanowiła przybliżyć nam trochę historię Voldemorta. Wiecie, to czarny charakter i bądź co bądź, to właśnie jak największa wiedza o nim jest czystą śmietanką. Podczas czytania fragmentów, gdzie duża rodzina Rona zostawała w jakiś sposób przedstawiona, uśmiech nie schodził mi z ust. A o rodzinie tych rudzielców było całkiem sporo.

Co mogę powiedzieć o bohaterach? Myślę, że na razie nie przeszli jeszcze jako takiej ogromnej przemiany. Ale Harry trochę się zmienił. W końcu, jak na prawie dwunastoletniego chłopca niósł ze sobą ogromny bagaż doświadczeń.

- Każdy ma prawo do błędu - odpowiedziała Hermiona. - Ale
już cię nie boli, Harry, prawda?
- Nie, nie boli. Coś, czego nie ma, nie może boleć.

Książka ta była ogromną odskocznią od rzeczywistości, a godziny spędzone na czytaniu jej - niesamowitą przygodą, którą z wielką chęcią powtórzę. I zrobię to z pewnością jeszcze nie raz. Polecam! A jeśli nie zapoznaliście się z pierwszym tomem przygód Harry'ego Pottera, zróbcie to już teraz, by nie żałować potem i nie narzekać, że wy jedyni w swoim otoczeniu nie znacie tej genialnej serii.

W serii Harry Potter:
  HP i Zakon Feniksa | HP i Książę Półkrwi | HP i Insygnia Śmierci

dodatki: 
Baśnie Barda Beedle'a | Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć | Quidditch przez wieki | Przeklęte Dziecko

20 komentarzy :

  1. Kiedy ja to czytałam. To było tak dawno temu... Uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja ulubiona seria z dzieciństwa, pierwsza nad którą zarywałam noce ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Puszek był cudowny i taki włochaty! ^^ i miał trzy mordki do całowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Puszka to ja uwielbiam :D

      Usuń
    2. Chciałabym mieć swojego Puszka, który by mnie bronił przed złymi ludźmi ^^

      Usuń
  4. Jak zobaczyłam tą recenzję, to od razu się uśmiechnęłam. To takie piękne i magiczne książki... J. K. Rowling jest czarodziejką

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, patrząc na to, co ona pisze i w jaki sposób to łatwo można wysunąć takie wnioski :)

      Usuń
  5. Książki czytałam już jakiś czas temu, jestem nimi oczarowana i często do nich wracam :)
    Pozdrawiam Justyna z książko miłości moja

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo jest moja perełka :) Nie wiem czemu, ale strasznie upodobałam sobie akurat tą cześć serii, na tyle, że przeczytałam ją chyba 3 razy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie ta część jest naprawdę świetna, więc wcale się nie dziwię :)

      Usuń
  7. Ja od drugiej części rozpoczęłam czytanie, ale potem się zreflektowałam i wzięłam się za czytanie pierwszej ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jest t moja ulubiona część serii (właściwie należy do tych, których nie lubię ;)), ale cały cykl jest genialny i oceniam go bardzo pozytywnie. Właśnie mam w planach przeczytać znów całość, ostatnio sięgnęłam po część pierwszą i mam nadzieję znaleźć czas na następne.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja nawet nie wiem czy sięgnę po kontynuację, ale pierwszą część na pewno przeczytam. :)
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytaj, czytaj! Nic nie stracisz, a może i nawet zyskasz. Ale nie zniechęcaj się, nawet jeśli pierwsza część ci się nie spodoba. Kolejne są znacznie lepsze :)

      Usuń
  10. Muszę - w końcu - nadrobić tę serię, bo czuję się dziwnie, gdy tyle osób mówi o tych książkach, a ja nie mogę z nimi dyskutować. Nie lubię takich chwil. :(
    Pozdrawiam! :)
    http://bluszczowe-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też takich nie lubię! Jak najbardziej musisz nadrobić tą serię.

      Usuń
  11. Bardzo ciężko idzie mi zabrać się do czytania tej serii. Kocham filmy, ale nawet ich nigdy w całości nie obejrzałam, sama nie wiem dlaczego. Wiem jednak czym się zajmę w wakacje. ^^

    Zapraszam bardzo serdecznie na konkurs na moim blogu, - nic nie tracisz, a możesz wygrać super NAGRODY. 😍✌
    http://fashionforazmariaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Był taki czas, że wszystkie filmy z tej serii oglądałam nałogowo, ale właściwie żadnego nie obejrzałam w całości. Dopiero chyba w tamtym roku czy dwa lata temu oglądnęłam je od początku do końca.

      Usuń

Zostaw ślad swojej obecności :)